Facebook történelem

Ki ne hallott volna ma már a Facebookról?  A leghíresebb közösségi oldalnak ma már 1,6 milliárd felhasználója van, és ez a szám naponta milliókkal növekszik.

Magyarországon is a kultúra része lett a Facebook. Politikai eseményeket, családi és közösségi rendezvényeket befolyásol alapjaiban. 2014-ben már több, mint 5 millió regisztrált Facebook fiók volt Magyarországon. Bár ezen fiókok egy része nem valós felhasználót takar, vagy pedig nem aktív, az biztos, hogy ma Magyarországon milliók használják a Facebookot.

De hogyan is alakult ki ez az oldal, és hogyan ért el világhódító sikereket?

A Facebook történelme 2003. október 28-ig nyúlik vissza. Ekkor készítette el Mark Zuckberg Facesmash.com weboldalát. Zuckerberg a Harvard hallgatójaként annak adatbázisát hackelte meg, és a lányok képeire lehetett szavazni, hogy ki a szebb. Bár a weboldalt óriás felháborodás kísért, mégis népszerű volt, és ez adta meg a kezdő lökést a Facebook irányába.

2003 decemberében Zuckerberg elkezdett dolgozni a Winklevoss ikrekkel, akik egy harvardi társkereső-közösségi portált akartak készítetni a programozóval. Vélhetően ez volt a másik fontos inspirációs forrás a Facebook megalkotásához.

2004. január 11-én Zuckerberg regisztráltatta a thefacebook.com domainnevet. Február 4-én délután pedig útjára indult a Facebook, amely 24 óra alatt máris 1200 felhasználóval rendelkezett a harvardi hallgatók közül.  Akezdeti időket nagyon jól bemutatja a Közösségi Háló című film.

Egy hónappal később a Facebookot kiterjesztették három másik nagy egyetemre, a Yale-re, a Stanford-ra és a Columbiára. Sean Parker, aki a Napster fájlmegosztó alapítója volt ekkor találkozik a Facebookkal, és kezdi el tanácsokkal ellátni Zuckerberget.

2004 júniusában a Facebook már 30 egyetemet ért el és több mint 150 ezer felhasználóval rendelkezett. Ne feledjük ez még az internet kezdeti korszakában volt!

A növekedés pénzigényes folyamat volt. Peter Thiel a PayPal alapítója ekkor 500 ezer dollárt fektet be a Facebookba és ezért cserébe 10,2%-os részesedést kapott a cégben.

Eleinte Zuckerberg megpróbált visszamenni a Harvardra tanulni, de Sean Parker meggyőzte, hogy halasszon egy évet és koncentráljon a Facebookra. Sean Parker ekkor már a cég elnöke volt, míg Zuckerberg a vezérigazgató.

2004 év végére a Facebook már több mint 1 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett.

2005-ben újabb befektető csatlakozik a Facebookhoz. Az Accel csoport 12,7 millió dollárt fektet be a cégbe és megvásárolják a Facebook.com domainnevet is, mintegy 200 ezer dollárért. 2005 szeptemberében a Facebook megnyílik az amerikai főiskolák és középiskolák előtt is, majd elérhetővé válik Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Új-Zélandon is.

2006-ban számos cég próbálta meg felvásárolni a Facebookot. Ezek közül a Yahoo emelhető ki, amely 1 milliárd amerikai dollárt ajánlott a cégért. Ezek végül nem valósultak meg, de döntő lépés volt, hogy a Facebook megnyílt mindazok számára, kik rendelkeztek e-mailcímmel és betöltötték a 13 éves életkort.

2007-ben a Microsoft is beszáll a Facebookba, és megvásárolja a részvények 1,6%-át 240 millió dollárért. Ebben az évben a cégek is kezdenek beszállni a Facebookba. Ekkor már 100 ezer üzleti oldal van a Facebookon.

2008-ban a Facebook átteszi székhelyét Írországba adózási okokból. 2009-ben a felhasználók száma meghaladja a Myspace közösségi oldalét, ezel piacvezetővé válik és történelmében először nyereséges évet ér el.

2012-ben a Facebook eléri az 1 milliárdos felhasználói számot, és elkezdi a felvásárlásokat. Megvásárolja többek között az Instagrammot, a fiatalok körében népszerű közösségi oldalt. Ebben az évben a Facebook a tőzsdére lép.

2014-ben felvásárolja  a WhatsUp-ot, egy másik népszerű közösségi megoldást. 2016-ban a like mellett megjelennek az egyéb érzelmek, ami a Facebook Reaction elnevezést kapja.

Ha szeretnél még több statisztikát böngészni keresd fel a Socialbakers.com oldalt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*