
Xbox árnövekedés világszerte a vámok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős áremeléseket hajt végre Xbox konzoljain, a növekvő fejlesztési költségekre és a piaci körülményekre hivatkozva. Az áremelések mértéke országonként változik: az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal, vagyis 299,99 fontra emelkedett. Az Egyesült Államokban még drámaibb áremelkedések figyelhetők meg, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között nőtt, a modelltől függően. A helyzetet tovább bonyolítja az amerikai vámok kérdése, amelyek szakértők szerint a fogyasztók számára is növelhetik az árakat, ezzel globális gazdasági bizonytalanságot teremtve. Bár a Microsoft nem nevezte meg kifejezetten a vámokat mint az áremelés okát, a szakértők véleménye szerint azok szerepet játszanak a döntésben.
A világ más tájain is emelkednek az Xbox árak, például Európában az Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral. Ez a változás jelentősnek számít, hiszen a videojáték-iparban általában a konzolok megjelenése utáni években a költségek csökkenésére lehetett számítani. A Microsoft blogbejegyzésében hangsúlyozta, hogy megértik, hogy ezek a változások kihívást jelentenek a vásárlók számára, és hogy a döntések mögött alapos mérlegelés áll, figyelembe véve a piaci körülményeket és a növekvő fejlesztési költségeket.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója, a BBC-nek nyilatkozva úgy vélte, hogy az áremelés „elkerülhetetlen” volt, és a jelenlegi vámzavarok „katalizálták” azt. Gonzalez szerint a játékosok lesznek a legnagyobb szenvedők, hiszen alig van remény arra, hogy az árak csökkenjenek. Ez pedig jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásaira, és potenciálisan szélesebb iparági következményeket is okozhat. „Valószínű, hogy ez nem az utolsó áremelés, amivel találkozunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a videojáték-iparral foglalkozik a The Game Business hírlevélben, szintén úgy véli, hogy a vámok „biztosan” részei voltak a döntésnek. „Mivel a kiegészítők és a komponensek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például a infláció, a devizaárfolyamok változása és az üzleti költségek általános növekedése. „Mindez hatalmas káoszt okoz egy olyan iparban, amelyben a növekedés korlátozott” – tette hozzá. A konzol játék szektor az elmúlt 20 évben alig növekedett felhasználószámban, míg a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, akár egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.”
Történelmileg a konzolok megjelenése utáni években az árak csökkentek, de ez a generáció éppen ellenkező tendenciát mutat. A Sony például 2020-ban, a PlayStation 5 digitális kiadásának bevezetésekor 360 fontot kértek el az Egyesült Királyságban, de az ár azóta 429,99 fontra emelkedett. Eközben a Microsoft jövőbeli Xbox játékainak ára is kérdéses, mivel a cég azt jelezte, hogy 2025-re „néhány új, első féltől származó játékunk” ára 79,99 dollárra fog emelkedni. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett Mario Kart World jövőbeli játékának árával, ami aggodalmat keltett a játékosok körében, akik azt „elérhetetlennek” nevezték.
A Microsoft azonban világossá tette, hogy nem tervezi a meglévő játékok árának emelését, csupán bizonyos új, saját fejlesztésű címek esetében. A cég nem kívánta megmondani, hogy tervez-e áremelést a jövőbeli játékok esetében az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek” – közölte a vállalat.

