
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki a helyi futballklub egyik társtulajdonosa és jelentős befektető egy brit szupermarketben is. A kérdés az, hogy miért éppen ezt a szenvedő intézményt választotta célpontjául? Kretinsky különös stílusával és titokzatos megjelenésével sokak figyelmét felkeltette. Olyan, mint a cseh Szfinx, aki 49 éves korában már 6 milliárd fontot birtokol, és a francia, valamint londoni luxusvillákban él. Eddigi pályafutása jogi háttérrel indult, de a legnagyobb sikereit az európai energia piacon érte el.
A nyáron a Claridge’s szállodában találkoztam vele, ahol megpróbáltam rávenni, hogy nyújtson interjút a Royal Mail megvásárlásáról. A cseh milliárdosnak nem volt könnyű dolga, hiszen a szakszervezetek és a brit kormány is óvatosan közelített a vásárlásához, tekintettel Kretinsky orosz kapcsolataira. Ő ugyanis olyan cégekkel rendelkezik, amelyek orosz gázt szállítanak Európába. Hat hónap elteltével azonban a brit kormány jóváhagyta a Royal Mail anyavállalatának megvásárlását, miután Kretinsky jogilag kötelező érvényű vállalásokat tett. A kormány kapott egy úgynevezett „arany részvényt”, amely lehetővé teszi, hogy értesítést kapjon a Royal Mail ownership-jének, központjának és adórezidenciájának bármely jelentős változásáról.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, a brit élet szerves részét képezi, hiszen sokak számára a ‘postás’ nem csupán egy munkaerő, hanem barát, aki napi kapcsolatban áll velük. Azonban az utóbbi években a Royal Mail megítélése romlott. A cég veszteségeket szenvedett el, piaci részesedése csökkent, és számos sztrájk miatt az alkalmazottakkal való viszonya is megromlott. A leveles üzletág különösen válságos helyzetben van, hiszen a küldött levelek száma 2004-ben 20 milliárdról 2022-re 7 milliárdra esett vissza. A cég már több mint 10 millió fontot kapott büntetésként az Ofcom-tól a szállítási célok elmaradása miatt.
A csomagküldés növekedése ugyanakkor nem segítette a Royal Mail-t, mivel új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, folyamatosan csökkentették a cég piaci részesedését. A Royal Mail 2012-ben vált el a Post Office-tól és 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben, ám az első kereskedési napon a részvények 38%-ot emelkedtek, ami sok kritikát generált a cég olcsó eladása miatt.
Kretinsky 3,6 milliárd fontért zárta le a megállapodást, ami 63%-kal magasabb, mint amikor bejelentette vásárlási szándékát, de alig haladja meg a privatizálás során elért értéket. Az elemzők szerint a Royal Mail üzleti modellje nem képes hosszú távon fenntartani a növekedést, így a sikerhez jelentős befektetésre van szükség az infrastruktúrába, technológiába és az alkalmazottakba. Kretinsky célja, hogy egy pan-európai konglomerátumot építsen, amely az energiára, kiskereskedelemre és logisztikára épít. Ő a Royal Mail-t a logisztikai pillér alapkövének tekinti, és versenyképes szeretne lenni a nagyobb cégekkel, mint a Deutsche Post DHL.
A Royal Mail-nek meg kell felelnie a törvényes és szabályozási kötelezettségeknek, mivel a „univerzális szolgáltatási kötelezettség” (USO) értelmében a cégnek heti hat napon kell leveleket és öt napon csomagokat szállítania minden brit címre. Kretinsky azt mondta, hogy tiszteletben tartja ezt a kötelezettséget, de reméli, hogy a reformok során a racionális érvek érvényesülnek. Az Ofcom már vizsgálja a USO-t, és a Royal Mail reméli, hogy csökkenthetik a másodlagos levelek szállítási kötelezettségeit, ami évente 300 millió font megtakarítást jelenthetne.
Kretinsky ígérete, miszerint a Royal Mail-t a GLS európai csomagküldő üzletág tapasztalataira szeretné alapozni, reményt ad a dolgozóknak, hiszen a jövőbeni fejlesztések és növekedés új munkahelyeket teremthetnek. A Royal Mail jelenleg 1500 csomagzárat üzemeltet, de a célja, hogy ezt a számot 20,000-re emelje. Kretinsky ambíciója, hogy a Royal Mail-t egy sikeres európai logisztikai szereplővé alakítsa, a cég történelmi márkáját és az ügyfelek bizalmát kihasználva. A kérdés tehát nemcsak az, hogy tudja-e megmenteni a Royal Mail-t, hanem az, hogy a cég képes-e versenyképes maradni a folyamatosan növekvő kihívásokkal szemben.

