Mindennapok,  Tech

A modern kameratechnika szerepe a fiatalok életét bemutató sorozatokban

A Netflix legújabb sorozata, az „Adolescence” egy egészen új élményt kínál a nézők számára, amely a modern filmes technológia fejlődésének köszönhetően valósult meg. Az első epizódok drámai és intenzív jeleneteivel már az első hónapban több mint 120 millió nézőt vonzott a világ minden tájáról. A sorozat különlegessége, hogy minden egyes epizódot egyetlen, folyamatos felvételben rögzítettek, amely a filmes iparban forradalmi újítást jelent. Az efféle „oner” felvételek létrehozása nemcsak a rendezők, hanem a technikai személyzet számára is kihívásokkal teli feladat volt, hiszen a kamera folyamatos mozgása, a különböző fényviszonyokhoz való alkalmazkodás és a dinamikus jelenetek megörökítése új filmes eszközöket és technológiákat igényelt.

A sorozat egyik legmegrázóbb jelenetében a rendőrség betör a főszereplő család otthonába, ahol az események gyorsan követik egymást: egy 13 éves fiú elfogása, a család rémülete és a kaotikus körülmények mind-mind tükrözik a sorozat drámai hangvételét. A rendező és a kameramester, Matthew Lewis, hangsúlyozta, hogy az ilyen jellegű felvételek elkészítése öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna a rendelkezésre álló technológia hiánya miatt. A sorozat minden epizódja körülbelül egy órás, és a kameramozgások folyamatosan követik a szereplőket, akár kézben tartott, akár járműről készülnek.

A DJI Ronin 4D kamera, amelyet a sorozat készítői használtak, forradalmi újítást jelent a felvételek stabilizálásában. Ez a kis méretű, nagy felbontású kamera számos beépített érzékelővel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a mozgás automatikus kompenzálását. A stabilizálási technológia és a drámai fényváltásokhoz való alkalmazkodás révén a felvételek simák és zökkenőmentesek maradnak, ezáltal a nézők szinte belemerülnek a történetbe. Tim Palmer, a Boston Egyetem professzora, aki tapasztalt filmes szakember, megerősítette, hogy a modern technológia lehetővé tette az ilyen típusú felvételek készítését, és a „oners” iránti érdeklődés egyre nő a filmes iparban.

A folyamatos felvételek nem új keletűek a filmiparban; már évtizedek óta léteznek, de az új technológiák, mint a gimbalok és az egyre könnyebb, ergonomikus kamerák megjelenése, új lehetőségeket teremtettek. A „Victoria” című film, amelyet 2015-ben készítettek, szintén egy folyamatos felvételben készült, és bár a kritikusok eleinte kétségeiket fejezték ki, a kameraman biztosította a nézőket arról, hogy nincsenek vágások.

A modern kamerák, mint például a Canon Cinema EOS sorozat, szintén növekvő népszerűségnek örvendenek, mivel lehetővé teszik a filmesek számára, hogy nagyobb szabadsággal, dinamikusan dolgozzanak, és különböző helyszíneken készítsenek felvételeket. A könnyű és jól stabilizált kamerák jelentős hatással lehetnek a filmek és televíziós műsorok minőségére, hiszen a kamerázás szempontjából a nézők perspektívája sokkal inkább a történet részévé válik.

Mindazonáltal a filmes szakemberek óvatosságra intenek: a folyamatos felvételek iránti rajongás ne váljon csupán egy újabb trükké, amely a valódi történetmesélést háttérbe szorítja. Az „Adolescence” készítői is tisztában vannak azzal, hogy a technikai újítások önmagukban nem elegendők a közönség megtartásához; a nézők elsősorban jó történetekre vágynak. A filmes technológia fejlődése tehát nemcsak új lehetőségeket, hanem új kihívásokat is jelent a történetmesélés terén, ahol a kreativitás és a technikai tudás egyaránt elengedhetetlen a sikerhez.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük