
A vonatvezetéshez szükséges minimális életkor 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20-ról 18 évre csökkentik, hogy ezzel orvosolják a járművezetők hiányát. Az ország vasúti szolgáltatásait gyakran akadályozza a vezetők elégtelen száma, és a helyzet a jövőben várhatóan tovább romlik, mivel a vasúti cégek nehezen pótolják a nyugdíjba vonuló munkatársakat. Heidi Alexander közlekedési miniszter a döntést „bátor lépésnek” nevezte, amely célja a vasúti szolgáltatások javítása és ezer új munkahely megnyitása.
A szakszervezet, az Aslef is üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez lehetőségeket teremt a fiatalok számára, akik éppen az iskolát vagy a főiskolát hagyják el. Az egyik fiatal vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki 22 éves és Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna pályázni, de várnia kellett. Charlie édesapja szintén vonatvezető, és mindig mesélt neki a szakmáról, ami felkeltette az érdeklődését. Úgy véli, hogy a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiatalabb, de már kompetens embereknek, hogy belépjenek a szakmába, ezzel egy fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt teremtve.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai szerint a 18 évesek képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vasúti társaság „pihenőnapos munkát” alkalmaz, amely során a vezetők önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások fenntartása érdekében. A problémák akkor merülnek fel, amikor nincs elegendő önkéntes, vagy a vezetők betegség miatt távol maradnak. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a szolgáltatás előtti estén a járatok 87%-ának törlését a járművezetők hiánya okozza.
A brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a járművezetők 30%-a eléri a nyugdíjkorhatárt. A vonatvezetők között a nők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, 34 éves vonatvezető, aki Lincolnshire-ből származik, szintén pozitívan értékelte a szabályváltozást, kiemelve, hogy ez nagyszerű lehetőséget biztosít a fiatalok számára, és szélesíti a jelöltek körét. Szerinte a vasúti iparban számos lehetőség várja a fiatalokat, ami a fiatalabb és női vezetők támogatását is elősegíti.
A vonatvezetők bérével és munkakörülményeivel kapcsolatos sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig tartottak, ami széleskörű vasúti zűrzavart okozott, amíg végül megállapodás született a szakszervezet tagjaival. A kormány és az Aslef nem erősítette meg, hogy a vonatvezetők átlagkeresete mennyivel emelkedik a béremelések után. A 2023-as adatok alapján az átlagos éves bér 60,055 font volt, míg a becslések szerint ez 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet. A Közlekedési Minisztérium közölte, hogy a bérek vasúti társaságonként eltérőek, de általánosságban a vonatvezetők várhatóan 30,000 font körüli kezdőbérre számíthatnak, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalatokkal.
A kormány úgy véli, hogy az új munkák és gyakornoki lehetőségek a 18 évesek számára már decemberben elérhetőek lehetnek. Tavaly a konzervatív kormány által végzett konzultáció a járművezetők minimális életkorának csökkentéséről „tömeges támogatást” kapott az ipar különböző szereplőitől. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkához jutás ösztönzése fontos része a gazdaság fellendítésének, amely a fiatalok szakmai pályára állítását célozza meg.
Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára elmondta, hogy a szakma eddig elvesztette a fiatalokat, akik vonatvezetői pályára akartak lépni, mert nem várják meg, hogy betöltsék a 20. életévüket. A szakpolitika növelni fogja a sokszínűséget a vonatvezetői kabinban, és ösztönözni fogja a fiatalokat, hogy vállalják ezt a munkát. A kormány említette, hogy Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban már csökkentették a vonatvezetők minimális életkorát, és Londonban 2007 óta nyitották meg a metróvezetői gyakornoki programokat a 18 évesek számára.

