
A vezető nélküli járművek fokozatos térnyerése
Mike Johns egy decemberi, Los Angelesből Scottsdale-be vezető visszaúton nem számított arra, hogy tapasztalata világszerte vírusként terjed el. Az utazása előtt egy önvezető taxit foglalt, és izgalmas pillanat volt számára, amikor a kíváncsi járókelők figyelő tekintete előtt beszállt a járműbe. Azonban a dolgok hamarosan nem a tervek szerint alakultak. Johns azt tapasztalta, hogy az önvezető Waymo taxi folyamatosan körbe-körbe jár a parkolóban, miközben a nézelődők figyelmeztetően néztek rá. Az önvezető rendszer nem a várt módon működött, és Johns a repülőgépe indulásával is bajban volt. A helyzetet dokumentálta, és a felvétel szinte azonnal eljutott a közösségi médiába, valamint a világ televíziós állomásaira, újabb kétségeket ébresztve a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban.
„Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Johns a felvételen, miközben próbálta kideríteni, hogy mit tehetne a helyzet megoldásáért. Végül a kocsiban egy hang aktiválódott, amely azt tanácsolta neki, hogy használja a Waymo alkalmazást a jármű irányításának visszanyeréséhez. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának a része, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A vállalat szerint önvezető rendszere „jobb az embereknél a balesetek elkerülésében, amelyek sérüléseket, légzsák-aktiválásokat és rendőrségi jelentéseket okoznak”.
Mindazonáltal Johns élménye nem az első eset, amikor a cégnek intézkedéseket kellett hoznia. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekiment egy utcai oszlopnak. 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatósága (NHTSA) nyomozást indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens ügyében. Az önvezető jövő felé vezető út más rivális szolgáltatások számára is problémás volt. Decemberben az amerikai autóipari óriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, arra hivatkozva, hogy „jelentős időt és erőforrásokat igényel a vállalkozás léptékének növelése”.
A technológia fejlődése szempontjából a Waymo kiemelkedő szereplő az Egyesült Államokban, mivel Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban már működtet önvezető taxis szolgáltatásokat, és hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván. De miért sikerült a Waymonak ott, ahol mások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója három tényezőt emel ki: az embereket, a pénzt és a folyamatokat. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakemberekből álló csapatot épített ki, mögötte áll a Google anyavállalatának pénzügyi ereje, és alaposan megközelíti a problémákat, együttműködve a szabályozókkal.
A következő lépések a tervek szerint a kedvező időjárású régiókban kezdődnek, ahol az önvezető szolgáltatások először indulhatnak el, mint például a Texasban és Floridában, ahol a Waymo már rendelkezik tervekkel. Beiker megjegyzi, hogy az önvezető taxik jobban működnek kedvező időjárási körülmények között, mivel a nehéz havazás jelentős akadályt jelent számukra. A járművek akkumulátorai is jobban teljesítenek melegebb időben, ami kulcsfontosságú az önvezető autók számára, amelyek nagy mennyiségű energiát igényelnek.
A technológia bevezetése azonban lassú folyamat lesz, mivel a járműveknek többször is át kell haladniuk azokon az utakon, ahol üzemelni kívánnak. A biztonsági aggályok is hátráltathatják a folyamatot, mivel a nagyobb balesetek komoly következményekkel járhatnak. Az önvezető teherautók fejlesztése még nagyobb aggodalomra ad okot, mivel ezeknek a járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett autóknak.
A jövőbeni fejlődéseket figyelemmel kísérve érdemes figyelni Kínára is, ahol a Baidu több mint 500 önvezető autót üzemeltet Wuhan városában, és az ország 16 városában tesztelik ezeket a járműveket. Johns tapasztalata és az önvezető járművek elterjedése kapcsán megjegyzi, hogy mindannyian egy kifizetett kísérlet részesei vagyunk, hiszen az önvezető autók városonként fejlődnek és alakulnak.

