
A milliárdos titkos terve: Miért akarja megvenni a Royal Mailt?
Április végén a 500 éves Royal Mail irányítása egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky kezébe kerül, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak. Felmerül a kérdés, miért érdeklik őt ennyire a Royal Mail, amely az utóbbi években komoly nehézségekkel küzd. Kretinsky, aki a Cseh Szfinx néven ismert, 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint nettó vagyona 6 milliárd font. A találkozón, amelyet a londoni Claridge’s szállodában tartottunk, különleges reggeli rendelését adta le: „Kérek egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet, kérem.” A szálloda dolgozói kissé zavarodottan próbálták teljesíteni kérését, miközben ő a saját kínai zöld teáját készítette el. Kretinsky magabiztos, udvarias és gondoskodó modorával azonnal felkeltette a figyelmet.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, a brit élet szerves részét képezi, sokak számára nosztalgikus emlékeket idézve fel a „postásukkal” való kapcsolat révén. Azonban a cég az utóbbi években nagy problémákkal küzd: csökken a forgalma, veszteségei vannak, és sorozatos sztrájkok miatt konfliktusba került a munkavállalóival. 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek el, tavaly ez a szám már 7 milliárd alá csökkent. A Royal Mail az e-kereskedelem fellendülése ellenére is elveszíti a piaci részesedését, hiszen a DPD, DHL, Amazon és Evri új versenytársak gyorsan lecsípik a hasznot hozó üzleteket.
A Royal Mail 2012-ben vált el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. A részvények az első kereskedési napon 38%-ot emelkedtek, ami számos kritikát generált, mivel sokan úgy vélték, hogy a céget olcsón adták el. A cég értéke a Covid idején, 2021 májusában 6 milliárd font fölé emelkedett, de Kretinsky átvételi ajánlatának időpontjában már csak 2 milliárd font volt. A cseh milliárdos végül 3,6 milliárd fontért zárta le az üzletet, ami 63%-kal volt magasabb az ajánlata előtt, de alig haladta meg a privatizációs értéket.
A Royal Mail tevékenysége sokkal szigorúbb jogi és szabályozási kötelezettségeknek van kitéve, mint versenytársai, ami hátrányt jelent a számára. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t egy európai logisztikai konglomerátum alapkövévé alakítja, amely három pilléren nyugszik: energia, kiskereskedelem és logisztika. Az Egyesült Királyságban a Royal Mail köteles hat napon át leveleket, öt napon át pedig csomagokat kézbesíteni minden címre, ami megnehezíti a versenyt a magáncégekkel, akik a legnyereségesebb üzleteket célozzák meg.
Kretinsky ugyanakkor elkötelezte magát amellett, hogy tiszteletben tartja a jogi kötelezettségeket, de kedvezőbb feltételeket szeretne kialakítani. Az Ofcom jelenleg is vizsgálja az úgynevezett „univerzális szolgáltatási kötelezettséget”, amely jelentős pénzügyi megtakarításokat jelenthet a Royal Mail számára. A cég jövőjét illetően a cseh milliárdos optimista, hiszen a csomagok kézbesítése profitábilis és növekvő iparág, amely lehetőséget ad arra, hogy a Royal Mail és a GLS együttesen jelentős európai szereplővé váljon.
A Royal Mail jövőjét illetően a szakszervezetek reményei is felemelkedtek, hiszen Kretinsky ígéretet tett arra, hogy az átvétel után is megőrzi a munkavállalók jogait és a cég brit székhelyét. A szakszervezetek megállapodtak az új vezetővel abban, hogy a jövőben nem lesznek kényszerített elbocsátások, és hogy a cég nem kerül eladásra. A cég körüli feszültségek ellenére a szakszervezetek remélik, hogy a Kretinsky által hozott befektetések révén a Royal Mail a jövőben versenyképesebbé válik, és képes lesz alkalmazkodni a piaci kihívásokhoz.
A jövőbeni változások a vásárlók számára is észlelhetőek lesznek. Lehetséges, hogy a másodosztályú levelek kézbesítési gyakorisága csökken, és új Royal Mail csomagautomaták jelennek meg a környékeken. A cég jövője tehát izgalmas kihívásokkal teli, és Kretinsky elkötelezettsége a fejlődés iránt reményt adhat a Royal Mail számára, hogy sikeresen alkalmazkodjon a modern logisztikai követelményekhez.

