Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában olyan mennyiségű eső zúdult, amely hat hónapnyi csapadékot jelentett egyetlen hónap alatt, és a helyi lakosok közül sokan álmatlan éjszakákat töltöttek, nem tudva, hogy reggel milyen mértékű áradás és károk várják őket. Közülük talán Andrew Brown volt a legnagyobb aggodalommal, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather, egy Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havonta 24 millió megtekintése van, és amely a Queensland állambeli időjárással foglalkozik. A rekordot döntő áradások idején, amikor 400 ember kénytelen volt elhagyni otthonát, Brown folyamatosan posztolt, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, érezve a felelősséget a közönsége iránt. Amikor észlelte, hogy a radaron öt órányi szüntelen eső közeleg, még a munkáját is korábban befejezte, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette.

Brown Townsville-ben él, egy olyan területen, amely januártól márciusig híres a csapadékos, forró és párás esős évszakjáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha áramkimaradás van is, valószínűleg van internetkapcsolatuk” – mondta Brown. „Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka bekövetkezni, amikor nem látni, mi történik, így valóban úgy érezzük, hogy mi vagyunk a szemük és fülük.” Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól tükrözi, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-jelentések érdekében. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így jut információhoz a Pew Research Center szerint.

Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a YouTube-on, Instagramon és TikTokon is nagyobb figyelmet kapnak. Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben ragadt a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzésben és áradásban, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsát követte, mert úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket.

Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influenszerek, mint Brown, népszerűsége nem csupán a mainstream média és a kormányzati források iránti bizalmatlanság növekedésének következménye, hanem annak is, hogy gyakran hiányzik a helyi, valós idejű tájékoztatás. „Az időjárási influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket biztosítanak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor.

Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztet arra is, hogy az időjárási influenszerek hajlamosak pánikot kelteni, amint azt a Townsville-i Higgins Storm Chasing is tette, amikor 2018-ban történelmi csapadékot és áradást jósoltak, amely végül nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak eltúlozni és felnagyítani a helyzetet, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a szabványokhoz és következményekhez, mint a hagyományos média és a hivatalos kormányzati források” – magyarázza Angus professzor.

Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, önképző meteorológus, aki informatikai mesterdiplomával rendelkezik, és számos más technológiai képesítést szerzett. Az előrejelző eszközökbe való befektetése olyan jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Brown a mesterséges intelligencia fejlődését is kiemeli, amely lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat, és ezáltal a jövőben egy országos szintű működésre is bővítse tevékenységét. A meteorológiai influenszerek világában van lehetőség a pénzkeresetre, hiszen Colorado állambeli Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomát szerzett, 135 000 követővel rendelkezik TikTok-on, ahol élő adásból származó adományokkal, szponzorációkkal és márkamegállapodásokkal havi több ezer dollárt kereshet.

Brown szerint, aki szívesen nyugdíjba vonulna az oktatásból, hogy több időt szentelhessen Wally’s Weather-nek és unokáival foglalkozhasson, még várnia kell, mert ez még messze van. Azonban nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca, hiszen eddig sikerült elkerülnie a nyilvánosságot. „Nem akarom, hogy mindenki tudja, ki vagyok, mert szeretnék úgy sétálni az utcán, hogy ne zaklassanak” – mondja Brown, aki gyakran hallja, hogy az emberek beszélnek az oldalról, anélkül, hogy tudnák, hogy éppen ő áll mellettük.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük